| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
MarlieN
Geregistreerd op: 13 Aug 2006 Berichten: 1327 Woonplaats: ergens boven de regenboog
|
Geplaatst: Vr Aug 08, 2008 9:16 am Onderwerp: SPREEKPLICHT BIJ SOLLICITATIE? |
|
|
Woensdag 6 augustus 2008 - 11:09 Bron: HR Praktijk
Moet een werknemer tijdens een sollicitatie melding maken van bepaalde beperkingen die zijn functioneren in de weg zouden kunnen gaan staan, ook wanneer niet zeker is of zich een dergelijke situatie gaat voordoen? Over die vraag boog zich de kantonrechter in Breda op 2 juli 2008.
Een werkneemster solliciteert naar de functie van medewerkster salarisadministratie, een functie die regelmatig deadlines en een hoge werkdruk met zich meebrengt. Ze verzwijgt dat ze al eerder wegens een burn-out twee jaar ziek was en daarna een WGA-uitkering heeft genoten.
Twee maanden na indiensttreding valt ze uit met psychische klachten. De bedrijfsarts meent dat ze is begonnen aan een functie waarin ze wordt overvraagd, mede ten gevolge van het feit dat de werkgever niet op de hoogte was van haar beperkingen.
Actief informeren
De werkgever vraagt de rechter de arbeidsovereenkomst te ontbinden. Hij had immers tijdens de sollicitatieprocedure uitdrukkelijk aan de orde gesteld dat het om een verantwoordelijke baan ging met een hoge werkdruk en vele deadlines. De kantonrechter is het met de werkgever eens dat werkneemster op dat moment de werkgever actief over haar beperkingen en WGA-uitkering had moeten informeren, ook al had dat haar kans op de baan aanzienlijk verkleind. Hij ontbindt de arbeidsovereenkomst zonder toekenning van een vergoeding.
Tip
Een werknemer mag tijdens een sollicitatie niet zwijgen over beperkingen die relevant zijn voor de functie. Doet hij dat wel, dan is in bepaalde omstandigheden zelfs ontslag op staande voet gerechtigd. _________________ ook in het paradijs valt wel eens een donderbui |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Lon
|
Geplaatst: Vr Aug 08, 2008 9:44 am Onderwerp: |
|
|
| Goede waarschuwing. Sneu voor die medewerker maar ze had daar dus niet moeten solliciteren. Hopelijk geeft de werkgever van zijn kant ook goede informatie over de functie. Maar dat was hier zo te lezen wel aan de orde. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Cyberin
|
Geplaatst: Vr Mei 22, 2009 12:39 pm Onderwerp: |
|
|
Momenteel zit ik ook een dusdanige situatie. Toen ik in dienst trad, was er niets aan de hand en voelde ik mij goed. Ik kon de druk en taken gewoon aan. Vervolgens merkte ik dat ik een terugval kreeg. Ik heb dat tijdig aangegeven bij mijn werkgever, maar deze heeft op dat moment (naar mijn mening) haar verantwoordelijkheid niet genomen, waardoor mijn uitval ge-escaleerd is en er zelfs op een gegeven moment sprake was van een arbeidsconflict.
Ik heb afgelopen week een gesprek gehad, met de manager, mijn leidinggevende en mijn vertrouwenspersoon. De manager is van mening dat ik niet eerlijk geweest ben over mijn geschiedenis toen ik solliciteerde. Zij gaat zich nu beraden welke stappen zij kan ondernemen.
Ik zit met de vraag of het verstandig is om; A) de vakbond hierover in te schakelen, B) rechtsbijstand te vragen (wellicht via de vakbond), C) mij te laten opnemen om zodoende aan mijn herstel te kunnen werken, zonder dat er een werkgever in mijn nek zit te hijgen? _________________ Nu een rups.....straks een vlinder! |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|